Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Nunspeet
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BEATRIXSCHOOL

Smitsweg 49
3852XA, ERMELO
Telefoon: 0341-554186
meer info >>
10.1Km

HERVORMDE BASISSCHOOL MATTANJA

Oude Harderwijkerweg 50
8085 PH, DOORNSPIJK
Telefoon: 0525-682231
meer info >>
14.4Km

CSO DE BOOG

Buizerdweg 17
7331 JD, APELDOORN
Telefoon: 055-5423193
meer info >>
16.8Km

DALTONSCHOOL DE SCHATKAMER

Akkerhof 1
8256 BK, BIDDINGHUIZEN
Telefoon: 0321-331502
meer info >>
18.4Km

SCHOOL MET DE BIJBEL DE ZAAIER - HARSKAMP

Molenweg 69
6732 BJ, HARSKAMP
Telefoon: 0318-456295
meer info >>
19.4Km

BASISSCHOOL PRINS WILLEM ALEXANDER

Van Schothorststraat 22
3772 AX, BARNEVELD
Telefoon: 0342-415634
meer info >>
22.9Km

DE ICHTHUSSCHOOL

Cornelis van Ramshorstlaan 3
3863 AZ, NIJKERK
Telefoon: 033-2462242
meer info >>
23.5Km

BASISSCHOOL SINT MARTINUS (BUSSLOO)

Deventerweg 18
7383 AB, VOORST
Telefoon: 0571-261510
meer info >>
26.3Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.